De evenementenbranche leeft. Het vak ontwikkelt zich, het concept vernieuwt, de markt is in beweging. Op het evenement anno 2019 moet het verhaal centraal staan, moet ieder individu het gevoel hebben een bijdrage te kunnen leveren en moet de totaalbeleving kloppen. Het thema van de 11e editie van EventSummit op 31 januari in Rotterdam Ahoy is dit jaar dan ook niet voor niets ‘Maak het verschil’, vertellen organisatoren Arjen Lemstra en Joris Bots. ‘Beursdenken? Wat is dat?’

‘A ls jij een hotelkamer boekt, ben je dan geïnteresseerd in het aantal vierkante meters dat je krijgt? Of heb je er meer aan als je weet wat het uitzicht is, of er een beetje leuke kroegen in de buurt zitten en welke faciliteiten er zijn gedurende je verblijf?’ Wat Lemstra hier duidelijk mee wil maken: het organiseren van een evenement gaat allang niet meer om het inkopen en verkopen van vierkante meters en het langslopen van stands. Het gaat om de complete ervaring, om de content en om de mogelijkheid om opgedane informatie met anderen te delen. ‘Het woord “beurs” is uit de gratie’, beaamt compagnon Bots. ‘Zelf noemen we EventSummit daarom ook een eendaags platform voor de festival- en evenementenbranche. We nemen het voortouw in de meest
actuele ontwikkelingen en hopen daarmee ook een voorbeeld te zijn.’

Meer dan stands aflopen

Wat voor ontwikkelingen spelen er dan precies in de branche? Dat zijn er aardig wat, maar volgens Lemstra en Bots zijn ze praktisch allemaal terug te leiden naar de behoefte aan een totaalbeleving. ‘Zonder content komen er geen bezoekers meer’, zegt Lemstra. ‘Hoe succesvol je daarin bent, hangt tegenwoordig niet zozeer meer af van je budget, maar van de impact die je ermee weet te genereren. Key daarbij: het moet compact, kort en prikkelend, en bezoekers moeten direct geïnspireerd worden.’

Maak connectie

‘Train je personeel op gastvrijheid en een lach, dan scoor je al’, vult Bots aan. ‘In een wereld waar we allemaal onze weg proberen te vinden in de online brei, groeit namelijk júist weer de behoefte aan persoonlijk contact. Hospitality is dus belangrijker dan ooit.’ Dat tornt overigens niet aan het belang van de online beleving – integendeel. De digitalisering is ook in de
evenementenbranche nadrukkelijk aanwezig. ‘We zien daarin vooral een trend op het gebied van livestreams en het ter beschikking stellen van online content in de dagen na een evenement. De online
gamingwereld loopt daarin ver voorop: kijk maar naar het geld dat wordt verdiend met livestreams van professionele gamers en de evenementen die hieromtrent worden georganiseerd waar nog eens duizenden toeschouwers op af komen. Mensen in de evenementenbranche kunnen hier best eens aan snuffelen, om inspiratie op te doen over een waardevolle verbinding tussen live en online. Hoe zorg je voor de juiste vormgeving van je content? Hoe maak je een livestream interessant en hoe zorg je naderhand voor inzichtelijke, behapbare content die derden ook nog eens met elkaar kunnen delen?’

Voorzichtigheid hoeft niet

Tot slot voert ook de duurzaamheidstrend in 2019 weer de boventoon, zeker in de evenementenwereld. Lemstra: ‘Op een plastic bekertje trappen of werken met zware dieselaggregaten kan eigenlijk echt niet meer. En vergis je niet: we zijn al een heel eind op weg in Nederland. Durf dus ook rigoureuze stappen te nemen. Serveer je een buffet? Zet dan een bordje neer waarop je alvast vermeldt dat gasten aan het einde van de dag bij sommige gerechten misschien bot zullen vangen. Tegenwoordig begrijpen mensen écht wel dat je minder inslaat om ook zo min mogelijk te hoeven weggooien. Trek vooral geen voorbarige conclusies: wie zegt dat die barbecue-cateraar not amused zal zijn als jouw evenement vegetarisch is? Wie weet hebben ze juist een fantastisch vegabitterballen-menu!’.

EventSummit

EventSummit is het grootste eendaagse platform voor de totale festival- en evenementenbranche.

Wat kun je verwachten?
Meer dan 600 exposanten, 6.500 bezoekers, seminars met 30 sprekers, een congres, een netwerkborrel met duizenden professionals en een afterparty.

Wanneer
31 januari van 10.30 tot 18.30 uur

Waar
Rotterdam Ahoy

Meer informatie en kaarten
www.eventsummit.nl