De do’s en don’ts in de catering

Je locatie staat vast, alle sprekers zijn geboekt, de benodigdheden voor de aankleding zijn geregeld, maar nu de catering nog. Welke keuzes maak je? Kun je nog aankomen met een broodje kroket of verwachten je bezoekers meer variatie? We vroegen foodtrendanalist Marjan Ippel naar de belangrijkste trends voor 2019.

Gezonde aarde = gezond lijf

‘De eigen gezondheid krijgt steeds meer aandacht, maar is ook in toenemende mate afhankelijk van hoe gezond de aarde is. De gevolgen van de aantasting van het milieu worden niet alleen meer gevoeld door moeder aarde, maar het tornt ook aan ons eigen lijf, zo zien steeds meer mensen in. Zo bleek afgelopen jaar bijvoorbeeld dat haarfijne restdeeltjes van plasticafval weer op ons eigen bord terechtkomen. Dit heeft een interessante nieuwe stroming op gang gebracht van mensen die dankzij dit inzicht bereid zijn stappen te ondernemen en duurzamer willen eten en leven. Een gezondere aarde betekent immers ook een gezonder lijf.’

Bewuste keuzes

‘Daarmee in nauw verband staat, ook in 2019, weer de ambitie van veel mensen om bewustere keuzes te maken in hun eetpatroon. Ja, je kunt nog steeds broodjes kroket serveren, maar zorg er dan wel
voor dat er ook een plantaardig alternatief is, bijvoorbeeld. Bezoekers willen absoluut juist genieten, maar óók gezond leven. Daar moet je in mee. Low of no alcoholdranken zie je daarom ook steeds vaker terugkomen als alternatief voor wijn en bier.’

Duurzaamheid

‘Verpakkingen worden steeds slimmer, duurzamer én mooier, dus de klant verwacht ook dat jij hier op een duurzame manier mee omgaat. Juist in de catering zijn er legio alternatieven voor monoverpakkingen en plastic. Zo zijn er al technologische innovaties die er bij bepaalde typen verpakkingen voor zorgen dat eten langer meegaat en langer op kleur en smaak blijft. Daarnaast is food waste in 2019 eigenlijk echt uit den boze – wie aan het eind van een evenement nog stapels eten heeft staan, doet iets niet goed. Dankzij big data kan inkopen gelukkig steeds gerichter.
Er komen steeds meer horeca-initiatieven bij die duurzamer beleid kunnen voeren omdat zij, dankzij het vergaren van data, precies weten wat er gemiddeld wordt gegeten, op welke tijden dit is en wat er normaliter wordt weggegooid.’

Verpakkingen worden steeds slimmer, duurzamer én mooier, dus de klant verwacht ook dat jij hier op een duurzame manier mee omgaat

De beleving centraal

‘De gast wil, naast lekker eten en drinken, iets te doen hebben. De totaalbeleving, die in de rest van de horeca al steeds belangrijker werd, wint nu ook op cateringgebied terrein. Je ziet spelelementen terugkomen zoals karaoke en jeu de boule tijdens het eten en drinken, en ook initiatieven waarbij gasten wordt gevraagd zelf mee te koken of hun eigen bier te brouwen van oud
brood, zijn in trek. Daar kunnen cateraars ook op inspelen. Laat gasten deelnemen, bied ze een ervaring en schotel ze meer voor dan alleen hun maaltijd.’

ONCE

Nu we de crisis achter ons hebben gelaten, is het ook voor de party- en eventcatering weer de tijd om te floreren. In het nieuwe jaar zullen grenzen worden verlegd en zullen innovatieve concepten terrein winnen. Michiel Meier Mattern, voorzitter van ONCE (Officieel Netwerk Catering Events) ziet ernaar uit de positie van party- en eventcatering in Nederland nog verder te verstevigen én nieuw talent te verwelkomen.

‘Nieuwe en gevestigde ondernemers versterken elkaar’

‘Het palet aan smaken wordt in 2019 nog veel uitgebreider’, vertelt Meier Mattern. ‘Concepten gaan elkaar, net als in de retail en horeca, steeds vaker overlappen, er komt meer aandacht
voor duurzaamheid en gezondheid en ook het thematisch en hybride koken zijn in opmars. ’Deze ontwikkeling zorgen er volgens hem voor dat vele nieuwe deuren worden geopend voor zowel gevestigde als nieuwe ondernemers. ‘Het vak van een kok in de party- en eventcatering is wat ons betreft dan ook erg onderbelicht gebleven de laatste jaren. Juist de nieuwe mogelijkheden om het vak
te verbreden en creatiever te koken, maakt deze branche zo interessant. Vanuit ONCE zetten wij ons daarom actief in voor het bewaken van de identiteit van deze vakmensen ten opzichte
van die van de institutionele catering. We zetten onze deuren wagenwijd open voor upcoming cateraars; zij kunnen bij ons bijvoorbeeld een aspirant-lidmaatschap krijgen. Op deze manier krijgen ze volop kans zich te ontwikkelen en te snuffelen bij de meer gevestigde ondernemers. ’Ook is ONCE een collaboration partnership aangegaan met zowel het beroepsonderwijs als de hogeschool, die hun studenten opleiden voor een baan in de party- en eventcateringbranche. ‘Wij leveren input vanuit de praktijk, om in het onderwijs te implementeren, en zorgen voor stageplekken om het beroep beter voor het voetlicht te brengen. Het wordt tijd dat we de onderbelichte rol van het vak achter ons laten!’