Tijdens de crisis bezuinigden veel bedrijven op events, maar tegenwoordig wordt er weer alles uit de kast getrokken om personeel en klanten een onvergetelijke ervaring te bezorgen. Maar er zijn dan ook ontzettend veel opties om je te vermaken. Wij selecteerden drie trends.

Het festival: spectaculair maar ongedwongen

Een bedrijfsuitje? Die term is eigenlijk achterhaald. Tegenwoordig spreken de meeste bedrijven van een bedrijfsevent. Het doel hiervan gaat een stuk verder dan alleen even gezellig samen borrelen. Het is de bedoeling dat je met je collega’ s een blijvende herinnering creëert, een waar je maanden of zelfs jaren nog met elkaar over napraat. En dus is niets te gek en wordt er van alles uit de kast getrokken. Maar met een strak en verplicht programma maak je niet iedereen blij. ‘Ongedwongen’ is anno 2019 het toverwoord. Het mag dus geen verrassing zijn dat het organiseren van een festival populair is. Vaak wordt dit op het bedrijfsterrein zelf georganiseerd. Net als bij een ‘echt’ festival heb je gekleurde foodtrucks en een sfeervolle inrichting, denk bijvoorbeeld aan grote zitzakken verspreid over het terrein. In plaats van verplichte activiteiten, heb verschillende opties om je te vermaken. Zo kun je een band inhuren, een photobooth neerzetten en allerlei workshops organiseren; denk bijvoorbeeld aan salsa dansen of cocktails maken.

Gewoon zomaar een zaaltje afhuren? Dat is er vaak niet meer bij

Een event met een visie

Over het algemeen zijn bedrijfsevents een stuk doordachter dan tien jaar geleden. Gewoon zomaar een zaaltje afhuren? Dat is er vaak niet meer bij. Een groeiend aantal bedrijven zien de events die ze voor hun medewerkers en klanten organiseren namelijk als een stuk internal branding. Het is de bedoeling dat de bezoekers goed begrijpen wat een bedrijf wilt uitstralen. En dat kun je goed overbrengen door de visie van het bedrijf terug te laten komen in het thema van het event. Wil je je werknemers bedanken? Zorg dan voor een persoonlijk welkom en een familiair gevoel. Themafeesten doen het sowieso goed; denk bijvoorbeeld aan een Winter Wonderland of the Great Gatsby of de Jordaan, compleet met Amsterdamse smartlappen. Is je doel om het teamgevoel te versterken? Huur dan een restaurant af en laat je personeel het menu voorbereiden. Dit is een ontzettende uitdaging voor het personeel en vraagt om een zeer nauwe samenwerking.

Geen event zonder app

Anno 2019 mogen digitale snufjes bij een event eigenlijk niet ontbreken. Organisatoren zetten dan ook steeds vaker apps in om het deelnemers gemakkelijker te maken. Er zijn allerlei applicaties waarmee je gemakkelijk en voordelig een app op maat kunt maken voor je eigen event. Zo’n app is praktisch, maar ook leuk. Deelnemers kunnen via de app bijvoorbeeld het programma en de verschillende locaties waar ze moeten zijn bekijken, maar elkaar ook via een speciale chat berichten sturen of foto’s met elkaar delen. Heel handig voor wie wil netwerken! Een handige tip als het om een personeelsevent gaat: voeg een quiz of een andere spelvorm toe voor het teamgevoel.